Informatiemanager dreigt buiten de boot te vallen

Rotterdam, 28 juli 2015 – De rol van de informatiemanager ligt onder vuur. Informatiemanagers doen er daarom goed aan de meerwaarde van hun functie duidelijk te maken in consumentgerichte sectoren zoals de detailhandel. Dit blijkt uit onderzoek van Iron Mountain . Eigenlijk zouden zij de branche moeten opvoeden om te laten zien dat hun takenpakket verder gaat dan de ´traditionele´ verantwoordelijkheid voor informatie op papier.

Slechts één op de drie retailers heeft een informatiemanager in dienst, die verantwoordelijk is voor het informatiebeheer. Dit is weinig in vergelijking met bijvoorbeeld de maakindustrie, waar 46 procent van de bedrijven een informatiemanager heeft aangesteld, de energie-industrie waar 48 procent een informatiemanager heeft en de financiële dienstverlening waar de helft een informatiemanager in dienst heeft.

Toegevoegde waarde

De rol van de informatiemanager binnen de retail-branche staat ter discussie. Het is voor meer dan één derde (38 procent) van de ondervraagde retailers onduidelijk wat hun informatiemanager doet. Terwijl daarentegen bijna de helft (45 procent) toch het idee heeft dat de informatiemanager aanzienlijke waarde kan toevoegen. 92 Procent gelooft zelfs dat de informatiemanager een belangrijke rol heeft binnen de detailhandel. Immers de detailhandel was een early adopter bij het invoeren van (CRM-) data-analyses om zijn klanten beter te begrijpen en te bedienen.

De informatiemanagers zouden pro-actiever kunnen zijn in het laten zien wat zij bedrijven en organisaties kunnen bieden en welke vaardigheden zij beheersen om hun taken goed uit te voeren. Hun takenpakket gaat in dit informatie-gedreven tijdperk verder dan archiefbeheer en de verantwoordelijkheid voor informatie op papier. Zoals het beheren van nieuwe en ongestructureerde vormen van informatie, bijvoorbeeld communicatie via e-mail, communicatie via mobile devices en social media.

Toekomstvaardigheden

Het goede nieuws is dat deze constatering niet noodzakelijk hoeft te betekenen dat de informatiemanager in de toekomst zal verdwijnen. Hoger management in alle sectoren is het er unaniem over eens dat de informatiemanager waardevol kan zijn voor de organisatie.

Bijna twee derde van het hoger management is het erover eens wat essentiële vaardigheden zijn voor het informatiemanagement van de toekomst:

• analyses en inzichten die verder gaan dan de feiten (61 procent);
  • vooruitzichten die zijn gebaseerd op de strategische doelstellingen (68%);
  • het gemakkelijker toegankelijk maken van informatie (64 procent);
  • het naleven van wet- en regelgeving, veiligheid en digitale transformatievaardigheden (62 procent)

“Hoewel de natuurlijke habitat van de informatiemanager lijkt te verdwijnen, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor wie bereidt is zich aan te passen”, zegt Sue Trombley, Managing Director of thought leadership van Iron Mountain. “Bedrijven in alle sectoren worden steeds meer klant- en informatie-gedreven. Ze willen waar mogelijk informatie exploiteren voor zakelijke successen en concurrentievoordeel. Daarom vragen klantgerichte datastromen nu zoveel meer aandacht dan de meer traditionele processen als de bescherming van informatie. Ons onderzoek bevestigt het idee dat de informatiemanager een actieve en belangrijke rol kan spelen naar een informatie-gedreven toekomst. We adviseren de informatiemanager dan ook om het nieuwe informatielandschap te omarmen en zich de vaardigheden en expertise eigen te maken die ze nodig hebben. Informatiemanagers zullen heus niet verdwijnen, maar dat ze moeten evolueren is onvermijdelijk.”

Meer informatie over hoe informatiemanagers zich kunnen klaarstomen voor de toekomst is hier te vinden in de whitepaper ´Overcoming the Disconnect`.

Iron Mountain (NYSE: IRM) is de grootste informatiemanager ter wereld. Met 67 miljoen vierkante meter onroerend goed in meer dan 1.000 vestigingen in 36 landen, kan Iron Mountain klanten wereldwijd bedienen. Iron Mountain´s oplossingen zorgen dat klanten hun informatie veilig kunnen bewaren en beter kunnen benutten ongeacht de verschijningsvorm, bedrijfslocatie of bewaartijd van die informatie en documenten en zorgen voor een optimale bedrijfsvoering. Iron Mountain´s diensten verzekeren een correct herstel van data, het voldoen aan wet- en regelgeving en de traceerbaarheid van gegevens en documenten. Sinds 1951 beheert Iron Mountain wereldwijd miljarden informatiedragers en documenten, zoals klantdossiers, bedrijfsadministraties en medische dossiers. Bezoek ook IronMountain.nl.

+ 32 (0)470 90 19 52

PublieksWerk Mariëlle Amahorseya