Europese bazen worden het informatie-gat ingezogen

IT faciliteert, maar de manager zélf moet informatiewaarde scheppen

Rotterdam (NL), 27 november 2015 - IT-professionals hebben een belangrijke, maar ondersteunende rol in het proces waarbij bedrijven informatiewaarde scheppen uit hun kostbare en kwetsbare data. Maar het C-level, de directies en onze afdelingsmanagers zijn het zélf die de regie moeten nemen. Want alleen zij kunnen het doel en de waarde van data analyses goed bepalen en bewaken, zoals verbetering van de externe klantrelaties en het verhogen van de interne efficiëntie. ´De data horen centraal, de analyse hoort decentraal.´ Maar zo gaat het er dus niet aan toe in Europa en Amerika.

Gemiddeld slaat ruim een derde (39%) van de onderzochte Europese bedrijven de plank mis en laat de regie voor het extraheren van inlichtingen uit data bij IT liggen, blijkt uit onderzoek van informatiemanager Iron Mountain door adviesbureau PwC.

veel te maken met: En daarmee presteren we slechter dan Noord-Amerika (VS en Canada). Wat betreft de decentrale analyse van data, zit Europa vaker fout in dit onderzoek. ´Informatiewaarde creëren uit data´, heeft

• IT platform
  • IT vaardigheden (data-analist)
  • IT hulpmiddelen (gereedschappen)
  • Toegang tot waardevolle data

Maar behalve de harde technologie van het platform, ligt bij Europese bedrijven ook de vaardigheden en hulpmiddelen in 61% van de gevallen bij de IT-afdeling. En in 53% van de gevallen is het in Europa de IT-afdeling zélf die vooral goed bij de kostbare en kwetsbare data kan.

Data op de IT-afdeling zijn een kostenpost en een veiligheidsrisico. Afdelingsmanagers, directies en het C-level zijn het die de vrucht moeten plukken van de investering in data en kunnen als enige werkelijk de gezochte waarde creëren met hun data-analyses.

Onwetendheid

Het is geen onwil of nalatigheid, concluderen de onderzoekers van Iron Mountain en PwC. Het is onwetendheid. Managers weten niet welke vaardigheden benodigd zijn. Zo beschikt een kwart (25%) van de onderzochte bedrijven niet over een essentiële data-analist. Managers weten ook niet wie binnen de eigen organisatie over de essentiële vaardigheden beschikt. Zo wordt een derde (29%) van de data-analisten niet ingezet om waarde te scheppen uit de bedrijfsinformatie. Managers overschatten de aanwezige kennis, vaardigheden en hulpmiddelen en zijn zich niet bewust hoeveel informatiepotentieel onbenut blijft.

Er is veel voor te zeggen om kostbare en kwetsbare informatie centraal op te slaan. IT is er dan om de data vast te leggen en te bewaren, om gegevens toegankelijk te maken en te beveiligen. Maar voor de analyse en het creëren van waarde, moeten de decentrale afdelingsmanagers hun leidinggevende rol nemen en beschikken over de toegang tot de data, over de vaardigheden en de benodigde gereedschappen. Op al die vlakken scoren Frankrijk, Spanje en Canada stukken beter dan andere Europese landen en de VS.

Waarde en Risico

”Ons langjarig onderzoek met PwC, evolueert van risico naar waarde”, zegt Jeroen Strik, directeur van Iron Mountain Benelux. ”Die zaken zijn verwant, maar ook heel verschillend. Uit het oogpunt van risico´s is centraliseren van de data op de IT-afdeling een goed idee. Uit het oogpunt van het scheppen van waardevolle management-inlichtingen uit ruwe data niet. Het is een wonderlijk fenomeen dat mensen dossiers uit het papieren archief komen halen om er zelf mee aan de slag te gaan, maar digitale analyses al gauw aan IT overlaten. Met name in Europa is er een wereld te winnen wanneer managers meer analyse-vaardigheden onder hun hoede nemen.”

Iron Mountain (NYSE: IRM) is de grootste informatiemanager ter wereld. Met 67 miljoen vierkante meter onroerend goed in meer dan 1.000 vestigingen in 36 landen, kan Iron Mountain klanten wereldwijd bedienen. Iron Mountain´s oplossingen zorgen dat klanten hun informatie veilig kunnen bewaren en beter kunnen benutten ongeacht de verschijningsvorm, bedrijfslocatie of bewaartijd van die informatie en documenten en zorgen voor een optimale bedrijfsvoering. Iron Mountain´s diensten verzekeren een correct herstel van data, het voldoen aan wet- en regelgeving en de traceerbaarheid van gegevens en documenten. Sinds 1951 beheert Iron Mountain wereldwijd miljarden informatiedragers en documenten, zoals klantdossiers, bedrijfsadministraties en medische dossiers. Bezoek ook IronMountain.be.

+31 (653) 81 25 64

Mariëlle Angenent
+31 (20) 486 21 39

iOnderzoek van informatiemanager Iron Mountain door adviesbureau PwC onder 1800 (middel-) grote bedrijven (2500+) in de EU en de VS en Canada